e-CertNL
e-CertNL(voorheen Client Export) is een systeem voor het geautomatiseerd indienen van inspectie-aanvragen en van verzoeken tot waarmerken van certificaten bij de keuringsdiensten. Het systeem is ontwikkeld door het Ministerie van Economische Zaken in samenwerking met de NVWA, het bedrijfsleven en de keuringsdiensten. Klik hier voor algemene informatie over e-CertNL.
U vindt hier de handleidingen van de NVWA over het gebruik van e-CertNL. Heeft u toch nog vragen? Klik op de onderstaande drie knoppen voor praktische tips en het oplossen van problemen met inspectie-aanvragen via e-CertNL.
Werken met e-CertNL
Hoe meld ik mij aan?
U heeft eHerkenning nodig om met e-CertNL te werken. eHerkenning vraagt u eenvoudig aan via hun website. Meer informatie over eHerkenning is te vinden in dit document.
Hoe kan ik werken met e-CertNL?
U kunt op 2 manieren met e-CertNL werken:
1. via de webapplicatie
2. via een berichtenboek
Zodra u kunt inloggen in e-CertNL, kunt u een inspectieaanvraag of een verzoek tot waarmerking van certificaten op locatie indienen bij het KCB.
Webapplicatie
Vraagt u een beperkt aantal exportinspecties en/of certificaten aan? Dan werkt de webapplicatie het snelst. Voer hiervoor voor iedere zending handmatig online de aanvraaggegevens in e-CertNL in.
Berichtenboek
Het berichtenboek is een geautomatiseerde koppeling tussen uw systeem en e-CertNL. De aanvraaggegevens komen direct vanuit uw systeem in e-CertNL te staan.
Wilt u dit laten regelen? Vraag uw softwareleverancier dan op tijd om de koppeling te maken. Uw leverancier kan de technische informatie over het berichtenboek opvragen bij Floricode via info@floricode.nl. Floricode implementeert het berichtenboek voor de groente- en fruitsector. Op hun website vind u meer informatie over het berichtenboek.
Aanmelden voor de SDK (Software Development Kit) kan via info@floricode.nl.
Welke applicatie heb ik nodig voor welke productgroepen?
Gebruik de applicatie ‘aanvraag exportcertificaat sector aardappelen, groente en fruit’ om inspecties en fytosanitaire en kwaliteitscertificaten aan te vragen voor:
Aardappelen (kijk bij welke keuringsdienst het bedrijf is aangesloten; de NAK heeft een andere werkwijze dan KCB)
Bemonstering en/of inspectie van groente en fruit voor export naar landen buiten de EU
Gebruik de applicatie ‘aanvraag exportcertificaat sector diverse producten’ voor:
Alle plantaardige producten die niet onder de andere sectoren vallen, maar die wel inspectie- en/of certificaatplichtig zijn (zoals hout, noten, groeimedium, consumptiezaden, bevroren of gedroogde aardappelen, groente en fruit)
Gebruik de applicatie ‘aanvraag exportcertificaat sector snijbloemen en potplanten’ om inspecties en fytosanitaire certificaten aan te vragen voor:
Droogbloemen
Siertakken/snijgroen
Sierfruit
Snijbloemen
Potplanten
Verder kunt u de applicatie ‘aanvraag exportcertificaat sector bomen en jonge planten’ gebruiken voor deze productgroepen:
aardbeienplanten
bolgewassen (plantuien, sjalotten en knoflook)
boomkwekerij algemeen
groenteplanten
in vitro-weefselkweek
overige planten
stekken
vaste planten
voortkweek-bloemisterij
waterplanten
zaailingen
Neem voor vragen over deze applicatie contact op met de Naktuinbouw, via 071 332 61 68 of helpdeskclientexport@naktuinbouw.nl.
Ten slotte gebruikt u de applicatie ‘aanvraag exportcertificaat sector diverse producten’ voor de aanvraag voor producten die in de landeneisen bij diverse producten staan.
Hoe maak ik een aanvraag aan via e-CertNL?
Hieronder vindt u de instructies om een aanvraag aan te maken in e-CertNL voor de verschillende productgroepen:
Wat te doen als e-CertNL niet werkt?
Bekijk onze uitleg over de alternatieve login. Als die niet werkt, bekijk dan de noodprocedure van e-CertNL op pagina 28.
We raden aan om voor noodgevallen het pdf-document over de noodprocedure goed te bewaren, samen met een print van het document aanvraag exportinspectie.
Volg de instructies hieronder als u e-CertNL niet kunt bereiken.
1. Exporteur kan e-CertNL niet bereiken
a. e-CertNL-webapplicatie niet bereikbaar wegens internetstoring bedrijf
Als u geen toegang kunt krijgen tot e-CertNL (CAT, CST) bijvoorbeeld door een internetstoring in het bedrijf of een storing in de eigen systemen, dan geldt deze procedure:
Ga naar een andere locatie waar wel internettoegang is.
Zorg ervoor dat de inspectielijst, handwijzer en eventueel de certificaten op tijd op de inspectielocatie zijn.
Eventueel kan het KCB de aanvragen voor u in e-CertNL invoeren. Hieraan zijn voorwaarden en kosten verbonden.
b. Storing van het berichtenboek
Als het berichtenboek niet werkt, kunt u gebruikmaken van de webschermen van e-CertNL.
c. Storing
Als e-CertNL niet beschikbaar is, is er een alternatieve loginprocedure om exportdocumenten aan te vragen in e-CertNL. Let op: vul hiervoor al een keer eerder uw gegevens aan, voordat er een noodprocedure nodig is. Anders kunt u niet gebruikmaken van de alternatieve loginprocedure.
Voer vooraf een aantal bedrijfsgegevens in e-CertNL in, onder andere een zelfgekozen beveiligingssleutel.
Voeg de beveiligingssleutel toe via 'beheren bedrijfsgegevens'. Kies hierbij voor het tabblad 'exportgegevens'.
Als ‘Mijn dossier’ niet bereikbaar is, dan ontvangt u via e-mail bericht dat het dossier niet beschikbaar is en dat u via de alternatieve login kunt inloggen. Voor uw veiligheid staat de alternatieve login alleen aan als ‘Mijn dossier’ niet bereikbaar is.
2. Algehele storing van e-CertNL
Als er een storing is in het e-CertNL-systeem, dan gebruiken we de volgende noodprocedure om inspecties uit te voeren en certificaten te waarmerken. Let op: de planning van het KCB bepaalt of en wanneer deze noodprocedure ingaat.
De exporteur faxt of e-mailt een inspectieaanvraag naar het KCB-rayonkantoor voor de inspectie en/of certificering van een zending.
De planner van het rayonkantoor beoordeelt de aanvraag op basis van de landeneisen en de kwaliteitsnormen en plant een eventuele inspectie in. Als de geplande tijd meer dan een uur afwijkt van de aangevraagde tijd of als er geen inspectie nodig is, informeert de planner u hierover.
Ook registreert de planner de inspectieaanvraag in het KCB-inspectiesysteem IBP en koppelt een inspecteur aan de aanvraag.
Als er een permit geldt, moet de exporteur bij de paklijst/certificaten een kopie meesturen van de invoervergunning van de NVWA. De inspecteur checkt de landeneisen en registreert de inspectieresultaten. Als de zending aan alle eisen voldoet, controleert de inspecteur het certificaat op juistheid, volledigheid en de bijschrijvingen. Zodra de controle succesvol is afgerond, waarmerkt de inspecteur de certificaten.
Als certificaten waarmerken na de inspectie nog niet mogelijk is, waarmerkt de inspecteur de pak- of inspectielijst. U kunt, na het tonen van een gewaarmerkte pak- of inspectielijst en eventueel een kopie van de invoervergunning uit e-CertNL, 2 dingen doen:
U kunt op een later moment de certificaten laten waarmerken op het KCB-rayonkantoor.
Of u dient per fax of e-mail een verzoek in bij het KCB-rayonkantoor om op locatie te waarmerken. Dan plannen wij hier een inspecteur voor in. Hieraan zijn kosten verbonden. De inspecteurs nemen de pak- of inspectielijsten en het kopie van de afgegeven certificaten in.
Let op: zorg zelf voor een pak- of inspectielijst en/of opgemaakte fytosanitaire en/of kwaliteitscertificaten (voor groente en fruit). Het KCB neemt tijdens de noodprocedure geen aanvragen in behandeling om certificaten op te maken.
3. Storing KCB-systemen
Als e-CertNL goed functioneert maar het Inspectie Beheer Systeem (IBP) van het KCB stoort, dan komen de inspectieverzoeken niet door in IBP. Dit merkt u doordat de externe ID’s in de webschermen ontbreken en doordat u niet verder kunt in het proces. In dat geval geldt de volgende noodprocedure:
Vraag een inspectie aan door een fax of e-mail naar het KCB te sturen.
De planner van het KCB-rayonkantoor beoordeelt aan de hand van de landeneisen en de kwaliteitsnormen de aanvraag en plant een eventuele inspectie in.
De planner registreert de inspectieaanvraag in IBP en koppelt een inspecteur aan de inspectie.
U kunt eCertNL blijven gebruiken om een inspectielijst te maken en certificaten op te maken.
De inspecteurs van het KCB kunnen de lijsten goedkeuren en de certificaten via de pda of een tablet waarmerken.
Let op: de planning van het KCB bepaalt of en wanneer deze noodprocedure ingaat.
Tip: we houden gebruikers van e-CertNL via nieuwsrubriek op onze website op de hoogte van o.a. storingen in e-CertNL en een eventuele noodprocedure. U kunt zich via het RSS-logo rechts bovenin abonneren op de KCB-nieuwsrubriek.
Helpdesk e-CertNL
In onze FAQ hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Gebruikers webschermen
Stel uw vragen over de webschermen aan de e-CertNL-helpdesk van het KCB. Mail hiervoor naar helpdesk@kcb.nl. Of bel 088-3088200 en vraag of u kunt worden doorverbonden met de Helpdesk.
Berichtenboek (softwareapplicatie)
Werkt u met het berichtenboek? Dan kan uw softwareleverancier technische vragen het beste stellen aan Frug I Com of Floricode. Dat kan via:
Stichting Floricode
Postbus 115
2370 AC Roelofarendsveen
Telefoon: (071) 305 1570
Fax: (071) 305 1577
E-mail: info@floricode.com
Alle technische documentatie is te vinden op de website van Floricode.
Frug I Com
Telefoon: (06) 51 78 02 36
E-mail: info@frugicom.nl