Kwaliteits-Controle-Bureau

Vraag en antwoord

Deze vragen zijn op 11 dember 2023 voor het laatst aangevuld en geactualiseerd.

Toegang tot MijnKCB

Hoe krijg ik toegang tot mijnKCB?
U heeft eenvoudig toegang tot MijnKCB. U heeft geen aanvullende inlogcode en wachtwoord nodig. Klik op MijnKCB en log in met e-Herkenning. Hiermee heeft u direct en veilig toegang tot uw bedrijfs- en factuurgegevens. Door het gebruik van e-Herkenning kunt u in een veilige digitale omgeving uw wijzigingen en aanvragen doorvoeren. Doet u voor het eerst zaken met het KCB? U kunt zicht hier registreren bij het KCB. Zodra uw registratie is bevestigd heeft u ook toegang tot de online bedrijfsportaal MijnKCB.

Waarom moet ik per vestiging apart inloggen en kan dit niet in één keer?
Het KCB en de NVWA registreren individuele vestigingen als relatie. Per KvK-vestiging wordt een uniek KCB-nummer en een fytosanitair registratienummer afgegeven. 

Wat is het verschil tussen inloggen met e-Herkenning en een wachtwoord?
Inloggen met e-Herkenning heeft een hoger beveiligingsniveau. Deze is nodig zodat wij zeker weten dat alleen u inlogt namens uw bedrijf en niet een onbekende. Functioneel is er niet echt een verschil.

Tot welke gegevens heb ik toegang via MijnKCB?
Na inloggen heeft u toegang tot de volgende gegevens:

  • uw bedrijfsgegevens (zoals naam, adres, e-mailadressen),
  • uw interne contacten (wie heeft er allemaal toegang tot MijnKCB),
  • en uw facturen van het laatste jaar. De bedrijfsgegevens en uw interne contacten kan u ook nog eens zelf aanpassen. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om de KCB toestemming te vragen voor het gebruik van GLN-nummers. Ook kan u via MijnKCB een aanvraag erkenning vervangen plantenaspoorten indienen.

Het lukt mij niet om in te loggen op MijnKCB, wat moet ik doen?
Stuur een e-mail sturen naar mijnkcb@kcb.nl. Binnen twee werkdagen krijgt u een antwoord.

Kan ik aangegeven met ingang van welke datum gegevens wijzigingen?
Voor de gegevens die u in de portaal wijzigt bent u zelf verantwoordelijk. Op het moment dat u gegevens wijzigt, gaan deze wijzigingen direct in. Alleen bij interne contacten kunt u een einddatum ingeven. Na die datum heeft dit contactpersoon geen toegang meer tot MijnKCB.

Wanneer zijn de gegevens die ik heb doorgevoerd in MijnKCB verwerkt?
U werkt in een live omgeving. Wijzigingen die u doorvoert zijn onmiddellijk van toepassing nadat u op opslaan of verzenden heeft gedrukt.

Wie heeft er toegang tot mijn gegevens op MijnKCB?
Alleen uzelf, uw interne contactpersonen en het KCB.

Hoe kan ik medewerkers binnen mijn organisatie toegang geven tot MijnKCB?
Door te klikken op toevoegen bij contacten in het menu kunt u door het invullen van de velden op het scherm personen toegang geven. Hier kunt u diezelfde of andere personen ook weer de toegang ontnemen door een einddatum in te vullen.

Kan ik verschillende rechten geven aan medewerkers? Bijvoorbeeld alleen inzien en/of ook wijzigingen of aanvragen indienen?
Ja, u kan een medewerker een bepaalde rol geven. Er zijn twee rollen, namelijk: Klantportaal Vestigingsbeheerder en Klantportaal Medewerker.

Hoeveel personen binnen mij organisatie kan ik maximaal toegang geven tot MijnKCB?
Er is geen limiet aan het aantal personen dat u toegang kan geven tot MijnKCB

Kan ik mijn wijzigingen ook anders doorgeven dan via MijnKCB?
Dat kan nog steeds zoals u voorheen gewend was. Echter kan het dan langer duren voordat de wijzigingen zijn doorgevoerd. Wanneer u uw wijzigingen zelf doorvoert in MijnKCB zijn deze direct verwerkt.

Moet ik iedere keer opnieuw inloggen ?
Ja, u dient iedere keer opnieuw in te loggen met eHerkenning. Uw inloggegevens worden niet onthouden.

Waar kan ik terecht als ik het idee heb dat er mogelijk een veiligheidsprobleem is met MijnKCB?
Indien u een vermoeden heeft van veiligheidsproblemen neem dan direct telefonisch contact op met het KCB via 088 308 8200.

Welke browser moet ik gebruiken om in te loggen op MijnKCB?
MijnKCB werkt op alle gangbare browsers.

Kan ik ergens een instructie vinden hoe ik mijn gegevens in MijnKCB kan wijzigen?
Voor het gebruik van MijnKCB is geen instructie of handleiding nodig.

Kan ik mij inschrijven bij het KCB via MijnKCB?
Nee. U krijgt pas toegang tot MijnKCB omgeving nadat u bent ingeschreven bij het KCB.

Wijzigen bedrijfsgegevens

Welke gegevens kan ik aanpassen?
Uw bedrijfsgegevens zijn gekoppeld aan het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Een deel van deze gegevens worden automatisch bijgewerkt. Deze kunt u niet zelf in MijnKCB aanpassen. In het scherm wijst vanzelf welke gegevens u wel kunt aanpassen.

Waarom kan ik mijn KCB-nummer niet aanpassen in MijnKCB?
Het KCB-nummer is een uniek nummer dat u wordt toegewezen door het KCB. Hierin kunnen na toekenning geen wijzigingen in worden doorgevoerd.

Ik heb een vraag over de huidige gegevens in MijnKCB, waar kan ik terecht?
Voor deze en alle overige vragen over MijnKCB, krijgt u een antwoord binnen 5 werkdagen als u een e-mail stuurt met uw vraag of vragen naar mijnkcb@kcb.nl.

Facturen

Waarom kan ik alleen de facturen van het afgelopen jaar terugkijken?
We bewaren in uw MijnKCB omgeving alleen de facturen tot 12 maanden geleden. U kunt deze eventueel zelf downloaden en zelf bewaren.

Ik zie dat een factuur niet klopt. Met wie kan ik hierover contact opnemen?
U kunt de contactgegevens vinden op de factuur.

Aanvragen toestemming gebruik GLN-nummer

Het lukt mij niet om toestemming voor het gebruik van een GLN-nummer aan te vragen.
Dit kan verschillende redenen hebben. Stuur bij problemen met de aanvraag van een GLN-nummer een bericht naar mijnKCB@kcb.nl.

Hoe lang duurt het tot ik de aangevraagde toestemming ontvang?
U ontvangt zo spoedig mogelijk bericht. Afhankelijk van de aanvraag kan dit tussen de een en vijf werkdagen duren.

Waar kan ik informatie over de status van mijn aanvraag vinden?
Zodra u de aanvraag heeft gedaan, krijgt u meteen een e-mail waarin deze gegevens zijn terug te vinden: De status van het verzoek kunt u terugvinden in MijnKCB onder ‘Mijn verzoeken’.

Ik heb een vraag over het GLN-nummer, bij wie kan ik terecht?
U kan contact opnemen met de afdeling Product- & Controlezaken van het KCB via P&C@kcb.nl.

Erkenning vervangen plantenpaspoorten

Het lukt mij niet om een erkenning vervangen plantenpaspoorten aan te vragen?
Als dat niet lukt, kan dat verschillende redenen hebben. Stuur bij problemen met de aanvraag van een erkenning vervangen plantenpaspoorten een bericht naar mijnkcb@kcb.nl.

Hoe lang duurt het voordat ik een erkenning vervangen plantenpaspoorten ontvang?
U ontvangt na aanvraag de dezelfde dag of de volgende werkdag per mail een ontvangstbevestiging. Het streven is uw aanvraag nog binnen dezelfde werkweek af te ronden. Dit is mede afhankelijk van de aanvraag en eventuele aanvullende vragen vanuit het KCB.

Waar kan ik informatie over de status van mijn aanvraag vinden?
Zodra u de aanvraag heeft gedaan, krijgt u meteen een e-mail waarin deze gegevens zijn terug te vinden: De status van het verzoek kunt u terugvinden in MijnKCB onder ‘Mijn verzoeken’.

Ik heb een vraag over de aanvraag van de erkenning vervangen plantenpaspoorten, bij wie kan ik terecht?
U kan contact opnemen met de afdeling Product- & Controlezaken via plantgezondheid@kcb.nl.

Nieuwe functionaliteiten

Als ik een vraag of een suggestie heb voor een nieuwe functionaliteit op MijnKCB met wie kan ik dan contact opnemen?
Stuur een e-mail naar mijnkcb@kcb.nl.

Overige vragen

Met wie kan ik contact opnemen als ik een vraag heb die niet wordt beantwoord in de veel gestelde vragen en antwoorden over MijnKCB?
Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een email naar mijnkcb@kcb.nl.

Relevante Links