Ga naar de hoofdinhoud.

Klacht indienen

Als u vindt dat het KCB u niet correct heeft behandeld, kunt u een klacht indienen. Het KCB hanteert daarvoor een klachtenprocedure.

Wanneer kunt u een klacht indienen?

U kunt een schriftelijke klacht indienen als u vindt dat u niet correct bent behandeld. Het kan daarbij gaan om het handelen of het gedrag van medewerkers, bestuursleden of de leiding van het KCB. 

Dien de klacht zo snel mogelijk in. Het KCB is niet altijd verplicht om uw klacht in behandeling te nemen. Die verplichting is er bijvoorbeeld niet als uw klacht betrekking heeft op een besluit van het KCB waar een bezwaar- of beroepsprocedure voor geldt. Ook zijn we niet verplicht om een klacht te behandelen als die gaat over een inspectiebeslissing waarvoor u een herinspectie kunt aanvragen. 

Wat staat er in schriftelijke klacht?

Dien een klacht schriftelijk in en vermeld hierin de volgende informatie:

  • naam, adres en woonplaats

  • uw (mobiele) telefoonnummer

  • uw handtekening

  • de datum van dagtekening

  • een duidelijke omschrijving en motivering van de klacht

Waar kunt u uw klacht indienen?

Stuur uw klacht (bij voorkeur aangetekend) naar:

KCB

t.a.v. de directie

Postbus 420

2700 AK Zoetermeer

Behandeling van uw klacht

Na ontvangst van uw klacht krijgt u een schriftelijke bevestiging. Wij streven ernaar zo snel mogelijk een besluit te nemen over uw klacht. Als het langer duurt om een besluit te nemen, informeren we u daarover. Ook als we uw klacht niet in behandeling kunnen nemen, laten we dit zo snel mogelijk weten.

Nationale ombudsman

Als u er niet tevreden over bent hoe het KCB uw klacht heeft behandeld, kunt u (kosteloos) de Nationale ombudsman inschakelen. Dit is een onpartijdig en onafhankelijk instituut, aangesteld door de Tweede Kamer. De Nationale ombudsman houdt zich uitsluitend bezig met problemen tussen u en de overheid. Zij biedt een open oor voor klachten van burgers, maar luistert net zo goed naar de overheid. Zo wordt aan beide partijen recht gedaan.

Om in aanmerking te komen voor behandeling door de Nationale ombudsman moet uw klacht voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden vindt u op de website van de Nationale ombudsman. Als u niet zeker weet of u met uw klacht terecht kunt bij de Nationale ombudsman, kunt u ook bellen naar 0800 33 55555.

Ongewenst gedrag

We willen onze medewerkers een fijne en veilige werkomgeving bieden. Daarom tolereren we geen ongewenst gedrag van onze medewerkers en anderen, waarbij mensen zich ongemakkelijk en/of onveilig voelen. Denk aan pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie of agressie. Merken we dit gedrag op? Dan doen we er alles aan om het te stoppen. Ook nemen we vervolgstappen om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.

Heeft u te maken met mogelijk ongewenst gedrag waarbij een KCB-medewerker betrokken is? Lees hieronder welke stappen u kunt zetten en welke stappen wij ondernemen bij ongewenst gedrag.

Stappen bij ongewenst gedrag van KCB-medewerker naar derden

Stappen bij ongewenst gedrag van derden naar KCB-medewerker