Ga naar de hoofdinhoud.

Belangrijke info over de overgang naar het nieuwe inspectiesysteem

De overgangsdatum komt met de week dichterbij. Vanaf 24 november gaan we ons nieuwe inspectiesysteem gebruiken. Daarmee verlopen onze processen straks grotendeels digitaal en dus slimmer en efficiënter. Wat is belangrijk om op te letten voor een soepele overgang? En wat zijn praktische zaken om rekening mee te houden? We geven u hieronder de belangrijkste informatie.

Werkvoorraden

We zetten de koppelingen met CLIENT Import en e-CertNL op zondagavond 23 november om naar het nieuwe inspectiesysteem.

Wat betekent dat voor uw inspectieaanvragen?

-        Wij verzoeken u om vanaf nu geen nieuwe aanvragen meer te doen met een gewenste inspectiedatum na 23 november. Heeft u al een aanvraag gedaan voor 24 november of later? Dan geldt het volgende:

o   Wij zetten importaanvragen op 23 november over naar het nieuwe systeem. Dat doen we ook met aanvragen die u nog vóór de overgang verplaatst naar 24 november of een latere datum

o   We kunnen exportaanvragen helaas niet overzetten. We vragen u om deze aanvragen na de overgang op het nieuwe systeem opnieuw in te dienen

-        We handelen inspecties die zijn aangevraagd en gepland op of voor 23 november volgens de huidige werkwijze af

-        We verzoeken u om op zondag 23 november tussen 16.00 en 18.30 uur geen nieuwe aanvragen te doen. Vanaf 18.30 uur zijn aanvragen weer mogelijk

Wat betekent dit voor zendingen die voor of op 23 november zijn vastgelegd?

-        Is een zending voor of op 23 november geblokkeerd om fytosanitaire redenen en geven we deze na 23 november vrij? Dan handelen we de zending af op papier. U ontvangt dan geen P2-code. Het afgestempelde blokkadeformulier geldt als vrijgaveformulier. Douane-inklaring verloopt dan via N003 en onder vermelding van het formuliernummer

-        Is een zending voor of op 23 november vastgelegd vanwege afkeuring op kwaliteit en handelen we deze na 23 november af? Dan doen we de afhandeling op papier. Daarvoor ontvangt u geen P2-code, maar een vrijgaveformulier. Douane-inklaring verloopt dan via N003 en onder vermelding van het formuliernummer

Geeft u de inspecteur toegang tot uw wifi?

Wij digitaliseren onze processen. Daardoor zijn we steeds meer afhankelijk van een stabiele internetverbinding. Dat is een uitdaging voor inspecteurs op de werkvloer, met name in loodsen en koelcellen. U kunt het hen makkelijker maken door uw wifi beschikbaar te stellen aan de inspecteur. Als u uw wifinaam en -inloggegevens geeft, bijvoorbeeld via een vermelding op de keurlocatie, dan maakt de inspecteur hier graag gebruik van. Zo verloopt de inspectie efficiënter. Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Controleer uw e-mailadressen in MijnKCB

Voor een soepele overgang naar het nieuwe systeem is het belangrijk dat uw gegevens correct in MijnKCB staan. Wilt u daarom controleren of uw bedrijfsgegevens en e-mailadressen volledig en correct in MijnKCB staan? U kunt uw gegevens waar nodig aanvullen. Zo mist u geen belangrijke berichten van ons.

 Let op: als we geen correcte e-mailadressen van u hebben, sturen we de documenten per post naar u op. Dat kan voor een paar dagen vertraging zorgen.

Facturatie

De facturatie blijft in grote lijnen hetzelfde. Er zijn wel enkele kleine wijzigingen. In het nieuwe inspectiesysteem registreren we de direct bestede tijd per aanvraag automatisch. Daarmee leggen we deze tijd zuiverder vast.

·        Het systeem wijst indirecte tijd (bijvoorbeeld voor wachttijd of aan- of afmelden op het bedrijf) automatisch toe aan de geïnspecteerde aanvragen

·        Factuurregels voor “wachttijd” komen daardoor te vervallen

·        Hebben meerdere inspecteurs een inspectie bij u uitgevoerd? Dan voegen we de bestede tijd van de extra inspecteur(s) toe aan de aanvraag. Op de factuur ziet u het totale aantal minuten van de aanvraag staan

·        Zijn er extra inspecteurs ingezet op uw verzoek? Dan brengen we, zoals u gewend bent, per extra inspecteur een starttarief in rekening. Dit staat op aparte regels op de factuur

Exportaanvraag opnieuw indienen via e-CertNL

Soms moeten we de inspectie van een exportaanvraag afbreken nadat deze is gestart. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als de producten nog niet binnen zijn of als de zending al is afgevoerd. De inspecteur meldt dan op de inspectielocatie dat de aanvraag niet volledig afgerond is. Ook kan de inspecteur de inspectielijst niet accorderen en het certificaat niet waarmerken. In het nieuwe systeem kunnen wij dezelfde aanvraag niet opnieuw inplannen.

Wat betekent dit voor u?

-        Wilt u toch een inspectie en een certificaat voor uw zending ontvangen? Dan vragen we u om een nieuwe inspectie aan te vragen in e-CertNL

-        U kunt pas een nieuwe inspectieaanvraag doen als u eerst de inspectielijst bij de aanvraag aanpast. U kunt daarvoor een deelzending aanpassen, bijvoorbeeld door het aantal producten te verlagen of verhogen en daarna weer goed te zetten. Ook kunt u een deelzending verwijderen en opnieuw toevoegen. Kies daarna voor ‘Controleer Zekerheden’

-        Het is mogelijk om een inspectie opnieuw aan te vragen nadat e-CertNL een nieuwe inspectielijst heeft opgesteld

 Als de inspecteur de inspectieaanvraag helemaal niet heeft gestart, dan ontvangt u een e-mail dat de aanvraag niet is uitgevoerd na afronding van het bezoek. U kunt dan, via een e-mail naar het voor u bekende emailadres van de planning], vragen om de aanvraag op een ander tijdstip in te plannen.

Meer informatie over import en export

De afgelopen weken hebben wij u via e-mail geïnformeerd over de veranderingen voor het import- en het exportproces door het nieuwe inspectiesysteem. Heeft u deze gemist? Dan kunt u deze berichten nalezen op onze website.

 Vragen?

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via e-mail of telefoon (tussen 8.30 en 17.00 uur). Dat kan via de onderstaande contactgegevens.

Voor het klantportaal MijnKCB:

·        mijnkcbservice@kcb.nl

·        088-3088288

Voor e-CertNL:

·        helpdesk@kcb.nl

·        088-3088250

Voor facturatie:

·        facturatie@kcb.nl

Voor overige vragen:

·        vragen@kcb.nl

Wij helpen u graag verder.