Plantenpaspoort
De EU-Plantgezondheidsverordening zorgt ervoor dat de EU beter is beschermd tegen nieuwe bedreigingen in de plantgezondheid. De regelgeving legt meer verantwoordelijkheden bij het bedrijfsleven. De concrete uitwerking daarvan is:
Er geldt een verplichte registratie voor alle marktdeelnemers die handelen in plantaardig materiaal.
Alle planten worden beter traceerbaar door uitbreiding van de plantenpaspoortplicht.
Alle planten en ook citrusproducten met blad moeten bij vervoer binnen de EU een plantenpaspoort hebben. Het ontwerp van het plantenpaspoort moet voldoen aan vaste regels. Handelt u in planten? Dan zijn dit de gevolgen van de Plantgezondheidsverordening voor u:
Alle Europese bedrijven die handelen in plantaardig materiaal moeten zich registreren. Ieder bedrijf ontvangt bij registratie een uniek fytosanitair registratienummer. U kunt dit registratienummer aanvragen via het KCB.
Als u plantenpaspoortplichtig plantmateriaal verhandelt via internet, dan moet het product op het verzendmoment zijn voorzien van een plantenpaspoort.
Wilt u als handelsbedrijf zelf plantenpaspoorten vervangen? Dan heeft u een erkenning voor het vervangen van plantenpaspoorten nodig. Deze erkenning kunt u aanvragen bij het KCB. Het KCB moet ook de plantenpaspoorten goedkeuren die u gaat gebruiken.
Ieder bedrijf dat handelt in producten met een plantenpaspoort moet een bedrijfsadministratie bijhouden.
Het KCB houdt bij handelsbedrijven toezicht op het juiste gebruik van plantenpaspoorten.
Aanvraag erkenning vervangen plantenpaspoorten
Binnen de EU geldt de plantenpaspoortplicht voor álle voor opplant bestemde planten en voor citrusproducten met blad. Deze EU-regelgeving draagt bij aan betere traceerbaarheid van plantaardige producten in de handelsketen. Dat betekent dat ook alle 'consumptieve' potplanten, kruiden op pot, perkplanten en kuipplanten een plantenpaspoort moeten hebben. De regels voor hoe het plantenpaspoort eruit moet zien, zijn hetzelfde voor teelt én handel.
Bedrijven moeten het plantenpaspoort als fysiek document aanbrengen per handelseenheid. Dat betekent dat één zending van gelijke plantenpaspoortplichtige materialen die naar dezelfde afnemer gaan (bijvoorbeeld een doos, bundel, rek, kar of vrachtwagen) (minstens) één plantenpaspoort moet hebben. Als u een zending met één plantenpaspoort na ontvangst wilt splitsen in meerdere deelzendingen, dan is er één plantenpaspoort per deelzending nodig. Hiervoor moet u dan als bedrijf zelf het eerdere plantenpaspoort door meerdere plantenpaspoorten vervangen. U moet door het KCB zijn erkend om als handelsbedrijf zelf plantenpaspoorten te mogen vervangen.
Een erkenning vervangen plantenpaspoorten is een erkenning die u ontvangt van het KCB om zelf plantenpaspoorten te mogen vervangen. Dit is bijvoorbeeld handig als u een producteenheid (zoals een doos of vrachtwagen) wilt splitsen in meerdere delen. U moet dan op elke deelzending een vervangend plantenpaspoorten aanbrengen.
Let op: aan de erkenning voor het vervangen van plantenpaspoorten zijn voorwaarden verbonden. Het plantenpaspoort dat u gebruikt, moet voldoen aan de uiterlijke en inhoudelijke eisen van uitvoeringsverordening 2017/2313/EU. Ook moet het vooraf door het KCB zijn goedgekeurd.
Uw erkenning voor het vervangen van plantenpaspoorten kunt u op deze manier aanvragen:
Ga naar MijnKCB en dien hier uw aanvraag erkenning vervangen plantenpaspoorten in
Upload de lay-outs van de plantenpaspoorten die u gaat gebruiken, zodat wij deze kunnen goedkeuren
Lees voor verzending van uw aanvraag het Reglement erkenning vervangen plantenpaspoorten
Uw erkenning is definitief zodra u schriftelijke goedkeuring van het KCB heeft ontvangen. U krijgt binnen één werkweek bericht
Let op: om een erkenning vervangen plantenpaspoorten aan te kunnen vragen, moet u ingeschreven staan bij het KCB en een fytosanitair registratienummer hebben. Staat u nog niet ingeschreven bij het KCB? Dan kunt u zich hier registreren.
Iedereen die handelt in plantaardig materiaal moet geregistreerd zijn in het nationaal bedrijvenregister. Hieronder vallen onder andere bedrijven die handelen in plantenpaspoortplichtige producten. Per KvK- en vestigingsnummercombinatie wordt een fytosanitair registratienummer (FRN) toegekend door de NVWA. Bedrijven die meerdere vestigingen hebben, ontvangen dus meerdere fytosanitaire registratienummers. Het fytosanitair registratienummer moet vermeld worden achter de letter B op het plantenpaspoort. Om als handelsbedrijf zelf plantenpaspoorten te mogen vervangen, moet u een erkenning vervangen plantenpaspoorten hebben ontvangen van het KCB.
Vervangt u zelf plantenpaspoorten? Vermeld dan de volgende informatie op het plantenpaspoort:
• in de linkerbovenhoek: de EU-vlag (in kleur of zwart-wit)
• in de rechterbovenhoek: de woorden ‘Plant Passport’
• achter 'A': de botanische naam van het product
• achter 'B': uw fytosanitair registratienummer (bestaande uit de ISO-code van de lidstaat, een koppelteken en het fytosanitair registratienummer)
• achter 'C': een traceerbaarheidscode
• achter 'D': de ISO-code van het land van oorsprong/productie (ook als dit Nederland is)
De vorm en grootte van het plantenpaspoort mogen afwijken. U kunt dus zelf het lettertype en de grootte bepalen. Wel is het volgende belangrijk:
• De informatie moet goed zichtbaar zijn
• De tekst is met het blote oog leesbaar
• De tekst is geplaatst in een rechthoekige of vierkante vorm en wordt gescheiden van andere aanduidingen en afbeeldingen
• De onderdelen met de letters A, B, C en D zijn herkenbaar
Let er ook op dat in uw administratie terug te vinden is welk plantenpaspoort bij ontvangst op het product aanwezig was. Neem daarom de plantenpaspoortgegevens A, B, C en D van het oude én van het nieuwe plantenpaspoort op in uw administratie. Zorgt dat er een koppeling bestaat tussen het oude en nieuwe plantenpaspoort. Zet in uw administratie ook de leveringsinformatie van de leverancier en van de afnemer van de partij. Zorg er verder voor dat de administratie inzichtelijk en doorzoekbaar is.
Onderdeel van de erkenning is een administratieve controle. Hiervoor zal het KCB uw bedrijf jaarlijks bezoeken.
Voor de aanvraag van een erkenning vervangen plantenpaspoorten (beoordeling) brengt het KCB u éénmalig het bijbehorende tarief in rekening.
Verder zijn er kosten verbonden aan de jaarlijkse administratieve controle. Bekijk de tarieven.
Missende of ondeugdelijke plantenpaspoorten ontvangen/verzonden
Wanneer u plantenpaspoorten ontvangt welke niet correct zijn dient u de zending te weigeren en terug te sturen. Dit is onder andere het geval wanneer:
· U plantenpaspoort plichtige producten ontvangt zonder plantenpaspoort.
· Het plantenpaspoort onjuist is bevestigd.
· Het plantenpaspoort op een plaats is bevestigd waar deze niet zichtbaar is.
· Het plantenpaspoort niet leesbaar is.
· Het plantenpaspoort niet correct is
U maakt hier melding van bij het KCB via plantgezondheid@kcb.nl. Het is belangrijk om dit zo snel als mogelijk te melden zodat de keuringsdienst inzicht krijgt in welke handelsstromen niet voldoen aan de Plantengezondheidsverordening. De keuringsdienst kan dan vervolgens gericht bijsturen.
In de melding geeft u de volgende informatie door over de betreffende zending:
· Datum ontvangst
· Datum handelsdocument
· Botanische naam plant(en)
· Verzender (NAW-gegevens, lidstaat, Fytosanitair registratienummer indien bekend)
· Ontvanger
· Reden waarom het plantenpaspoort niet voldoet (ontbreekt/ onjuist, namelijk: …/ onvolledig, namelijk: ..)
A. Ga na of het product dat u van uw leverancier ontvangt/heeft ontvangen, voorzien is van een plantenpaspoort. Als het product niet voorzien is van een plantenpaspoort, meldt u dit via bovenstaande procedure.
B. Als het product voorzien is van een plantenpaspoort, gaat u na op welke eenheid het plantenpaspoort is aangebracht. Als het plantenpaspoort op een handelseenheid is aangebracht met meerdere planten en u heeft de eenheid gesplitst, dan ontstaat er een zending zonder plantenpaspoort. U moet dan een erkenning aanvragen om ook het plantenpaspoort van deze zendingen te kunnen vervangen.
A. Is dit plantenpaspoort door uw leverancier aan de zending bevestigt? Neem dan contact op met uw leverancier om hem te attenderen op de melding die u heeft ontvangen. U moet de zending ook melden bij het KCB via plantgezondheid@kcb.nl.
B. Is dit plantenpaspoort door uzelf aan de zending bevestigt? Neem contact op met het KCB via plantgezondheid@kcb.nl om na te gaan welke fouten er in uw plantenpaspoort zijn geconstateerd en hoe dit hersteld kan worden.
Vragen
Heeft u nog vragen over de erkenning voor het vervangen van plantenpaspoorten? Stuur dan een bericht naar plantgezondheid@kcb.nl.