Woo-verzoek indienen bij het KCB
Iedereen kan bij het KCB vragen om openbaarmaking van informatie over het beleid van het KCB, de voorbereiding daarvan en de uitvoering. Dat is geregeld in de Wet open overheid (Woo).
Welke informatie kunt u via een Woo-verzoek openbaar laten maken?
Het KCB kan op verzoek besluiten om informatie openbaar te maken. Daarbij houden we wel altijd rekening met de weigeringsgronden die in de Wet open overheid (Woo) staan. Niet voor alle informatie is openbaarmaking mogelijk. Dit kan betekenen dat we uw verzoek geheel of gedeeltelijk afwijzen. We zullen dan altijd toelichten waarom we dit hebben gedaan zodra we u informeren over de beslissing rondom uw Woo-verzoek.
Informatie die al openbaar is, hoeft niet nogmaals openbaar gemaakt te worden. Het KCB zal dan alleen aangeven waar de al openbare documenten te vinden zijn.
Hoe doet u een Woo-verzoek?
U kunt een Woo-verzoek het beste schriftelijk indienen. Verderop staat het adres waar u uw verzoek naartoe kunt sturen.
Uw Woo-verzoek moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Geef zo precies mogelijk aan waarover u informatie wilt
De informatie die u wilt ontvangen, moet op papier of digitaal zijn vastgelegd
Het gaat om informatie waar het KCB over beschikt
Het gaat om informatie over het beleid van het KCB, of over de voorbereiding of de uitvoering ervan
Als voor het KCB niet duidelijk is of uw Woo-verzoek aan de criteria voldoet, zullen we u om een toelichting vragen. De behandeling van het verzoek wordt dan opgeschort totdat het KCB deze toelichting ontvangt.
Hoe behandelt het KCB een Woo-verzoek?
Na ontvangst van uw Woo-verzoek beoordeelt het KCB aan de hand van het Woo-toetsingskader of we de opgevraagde informatie voor iedereen openbaar kunnen maken.
U krijgt uiterlijk binnen 4 weken een reactie op uw Woo-verzoek. Het KCB kan deze termijn met 2 weken verlengen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om veel informatie. Als het langer duurt, krijgt u een bericht voordat de eerste 4 weken voorbij zijn. We laten dan ook weten waarom het langer duurt.
Als uw verzoek gaat over informatie over derden, dan vragen we soms bij deze personen na hoe zij naar het verzoek kijken. De tijd waarin we hun reactie afwachten telt niet mee voor de behandeltermijn.
Soms gaat een Woo-verzoek over zo veel informatie dat de extra tijd nog steeds onvoldoende is om alle informatie te beoordelen. In dat geval maakt het KCB afspraken met u over de afhandeling.
In principe ontvangt u de beslissing op het Woo-verzoek en de daarbij openbaar gemaakte stukken digitaal. Op verzoek kunt u de stukken ook per post ontvangen.
Informatie die met een Woo-besluit openbaar wordt gemaakt, is toegankelijk voor iedereen.
Waar kunt u uw Woo-verzoek naartoe sturen?
U kunt dit mailen naar wooverzoek@kcb.nl. Ook kunt u het per post (bij voorkeur aangetekend) naar ons sturen:
KCB
t.a.v. de directie
Postbus 420
2700 AK Zoetermeer
Andere (openbare) informatie opvragen bij KCB
Soms is een Woo-verzoek niet nodig, bijvoorbeeld als u vragen heeft over documenten die al zijn gepubliceerd. Dan kunt u contact opnemen met de Woo-contactpersoon van het KCB. Bij deze Woo-contactpersoon kunt u ook terecht als u wilt weten welke informatie het KCB heeft over een bepaald onderwerp of met andere vragen over de Woo.
U kunt de WOO-contactpersoon bereiken via contactpersoonwoo@kcb.nl.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met het besluit over uw Woo-verzoek? Dan kunt u daartegen bezwaar maken.
Dien uw bezwaarschrift in binnen 6 weken na de datum van het besluit. Als u dit niet binnen 6 weken doet, kan uw bezwaar niet-ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat het bezwaarschrift niet in behandeling wordt genomen. Om twijfel hierover te voorkomen, adviseren wij u om uw bezwaar aangetekend te versturen.
Neem in het bezwaarschrift de volgende zaken op:
naam, adres en woonplaats
uw (mobiele) telefoonnummer
uw handtekening
de datum
een omschrijving van het besluit waar het bezwaar over gaat
een motivering van uw bezwaar
Stuur uw (aangetekende) bezwaarschrift naar:
KCB
t.a.v. de directie
Postbus 420
2700 AK Zoetermeer