Kwaliteits-Controle-Bureau

Wat moet ik doen bij een afkeuring?

Als tijdens een inspectie één of meerdere producten niet aan de exportvoorwaarden voldoen, zal de inspecteur besluiten dat een aanpassing op die zending moet plaatsvinden. De inspecteur past dan het aantal van het deels afgekeurde product op de inspectielijst aan. Of, als het totaal aantal van een product afgekeurd wordt voor verzending, dan wordt de gehele regel op de inspectielijst doorgestreept. Daarna zijn er twee opties.

1) Waarmerken fytosanitair certificaat tijdens inspectiebezoek
• Als de fytosanitaire certificaten tijdens het bezoek van de inspecteur worden gewaarmerkt, dient u eerst de aanpassingen naar aanleiding van de afkeuringen in CLIENT Export te verwerken.
• Klik op "ververs waarborgen" nadat u de aanpassingen heeft verwerkt.
• Deze aanpassingen genereren een compleet nieuwe inspectielijst die u aan de inspecteur dient te geven.
• Deze inspectielijst heeft een nieuw inspectielijstnummer dat door de inspecteur ingevoerd wordt op de tablet.
• De inspectie wordt vervolgens digitaal goedgekeurd.
• Tevens is het zo dat het controlegetal wat op het fytosanitair certificaat vermeld staat veranderd. Als het nummer wijzigt dient u een nieuw fytosanitair certificaat te printen.
• Er heeft namelijk een aanpassing plaatsgevonden, en CLIENT Export genereert dan een nieuw controlegetal dat de inspecteur nodig heeft om het fytosanitair certificaat digitaal te kunnen waarmerken.

Heeft de inspecteur geen nieuw controlegetal, dan kan er niet gewaarmerkt worden.

2) Waarmerken fytosanitair certificaat op het rayonkantoor

• Indien u de fytosanitaire certificaten laat afstempelen op een rayonkantoor, dan dient u de aanpassing die zijn aangegeven door de inspecteur eerst te verwerken in CLIENT Export.
• Klik op "ververs waarborgen" nadat u de aanpassingen heeft verwerkt.
• Print een nieuwe inspectielijst uit en neem deze samen met een nieuw geprint sjabloon of nieuw geprint fytosanitair certificaat mee naar het rayon kantoor.
• Het is namelijk zo dat het controlegetal wat op het fytosanitair certificaat vermeld staat ook anders is.
• De inspecteur op het rayonkantoor heeft de nieuwe inspectielijst nodig om deze digitaal te kunnen afwerken.
• Er heeft een aanpassing plaatsgevonden, en CLIENT Export genereert dan een nieuw controlegetal die de inspecteur ook nodig heeft om het fyto certificaat digitaal te kunnen waarmerken.
• Indien u geen nieuwe inspectielijst, sjabloon of fytosanitair certificaat meegenomen hebt, dan kan het fytosanitair certificaat niet digitaal afgewerkt worden en wordt u verzocht om deze alsnog te halen.

Gerelateerd

Contact

Niet gevonden wat u zocht? Neem dan contact op met de CLIENT Export helpdesk van het KCB: 088 3088 200. Of stuur een e-mail naar helpdesk@kcb.nl